Inhoud
- Wat is budgetbeheer?
- Wanneer kies je voor budgetbeheer?
- Wat kost budgetbeheer?
- Ik heb schulden. Waar moet ik me aanmelden?
- Hoeveel tijd kost het om het budgetbeheer op te zetten?
- Hoe gaat het verder met mijn schulden?
- Moet ik zelf mijn nieuwe bankrekening doorgeven aan bedrijven?
- Hoeveel geld krijg ik voor de boodschappen?
- Wat doe ik zelf bij budgetbeheer?
- Komt mijn werkgever te weten dat ik in budgetbeheer ben?
- Kan ik mijn inkomsten zelf overmaken naar de bankrekening van het budgetbeheer?
- Krijgen jullie mijn post?
- Krijgt budgetbeheer een pinpas van mijn bankrekening?
- Hoe kan ik zien welke rekeningen er zijn betaald?
- Hoe werkt het als ik extra geld nodig heb?
- Ik wil graag sparen voor iets.
- Kan ik op elk moment stoppen met het budgetbeheer?
Wat is budgetbeheer?
Een budgetbeheerder zorgt ervoor dat je vaste lasten op tijd worden betaald. Het werkt zo: we openen een extra bankrekening waarop jouw inkomen binnenkomt. Hiervan betalen we je vaste lasten, zoals de huur of hypotheek, gas, water, elektriciteit en verplichte verzekeringen. Het geld dat je nodig hebt voor boodschappen en persoonlijke verzorging maken we aan je over.
Bij het budgetbeheer werken we met jou samen. Je stuurt bijvoorbeeld snel rekeningen aan ons door, zodat wij ze op tijd kunnen betalen.
Wanneer kies je voor budgetbeheer?
Budgetbeheer kan een oplossing zijn als het tijdelijk niet lukt om je geldzaken te regelen. Bijvoorbeeld als je rust nodig hebt om andere problemen aan te pakken. Of als je door schulden het overzicht kwijt bent. Budgetbeheer zorgt ervoor dat er geen nieuwe schulden ontstaan. Hierdoor kan je werken aan een oplossing voor de schulden. Je kan ook kiezen voor budgetbeheer als op zoek bent naar rust of gemak door je geldzaken voor je te laten doen.
Wat kost budgetbeheer?
Het is gratis als je schulden hebt of een inkomen op bijstandsniveau. Is je inkomen hoger, dan berekenen we of je (een deel van) de kosten kan betalen. Bekijk onze tarieven.
Ik heb schulden. Waar moet ik me aanmelden?
Meld je aan bij Stadsring51. De schuldhulpverlener overlegt met jou wat in jouw situatie de beste oplossing is. Hij meldt je aan voor budgetbeheer als dit jou kan helpen.
Hoeveel tijd kost het om het budgetbeheer op te zetten?
Het duurt meestal ongeveer 5 weken voordat het budgetbeheer geregeld is. Eerst heb je een gesprek met een budgetbeheerder. Daarna maken we een plan van aanpak, waarin we afspreken hoe we je gaan helpen. We openen een extra bankrekening om je vaste lasten van te betalen. Dit duurt enkele weken. Het budgetbeheer start zodra je inkomen op de nieuwe bankrekening is ontvangen.
Hoe gaat het verder met mijn schulden?
De budgetbeheerder betaalt je vaste lasten op tijd, zodat er geen nieuwe schulden bij komen. Ook zet de budgetbeheerder geld opzij voor de schuldeisers. Het oplossen van de schulden is het werk van een schuldhulpverlener. De budgetbeheerder en de schuldhulpverlener werken dus samen om jouw geldzaken weer op orde te krijgen.
Moet ik zelf mijn nieuwe bankrekening doorgeven aan bedrijven?
Jij en je budgetbeheerder overleggen samen wie wat regelt.
Hoeveel geld krijg ik voor de boodschappen?
We berekenen hoeveel geld je nodig hebt voor boodschappen en persoonlijke verzorging. We houden rekening met het bedrag dat je in jouw situatie minimaal nodig hebt om van te leven. De budgetbeheerder maakt samen met jou een begroting. Dat is een overzicht van inkomsten en uitgaven. Hij betaalt jouw vaste lasten en zet geld opzij voor jaarlijkse en onverwachte kosten. Als je schulden hebt, dan legt hij ook daarvoor geld opzij. Je kan zelf kiezen wat je met de rest van je inkomen doet. Binnen jouw budget maak je je eigen keuzes.
Wat doe ik zelf bij budgetbeheer?
Je zorgt zelf voor voldoende inkomen, zoals loon of een uitkering. Ook geef je aan ons door als je inkomen verandert, bijvoorbeeld door ontslag. Rekeningen, betalingsherinneringen en brieven over je geldzaken stuur je zelf aan ons door. Verder overleg je eerst met de budgetbeheerder als je iets duurs wil kopen of een abonnement wil afsluiten. Ga je verhuizen, samenwonen of uit elkaar? Ook dit geef je aan ons door.
Komt mijn werkgever te weten dat ik in budgetbeheer ben?
Je werkgever hoeft niet te weten dat je in budgetbeheer bent. De extra bankrekening die wij aanvragen staat gewoon op jouw naam.
Je krijgt geen bankpas van de bankrekening van het budgetbeheer. Soms vraagt de werkgever een kopie van je bankpas, bijvoorbeeld om het rekeningnummer in de salarisadministratie te wijzigen. Je kan dan zeggen dat je deze rekening niet gebruikt om van te pinnen. Dat gebeurt wel vaker.
Kan ik mijn inkomen zelf overmaken naar de bankrekening van het budgetbeheer?
Nee, dat kan helaas niet. Zorg ervoor dat je inkomen direct op jouw bankrekening van het budgetbeheer komt. Hierdoor kan de budgetbeheerder jouw vaste lasten op tijd betalen.
Krijgen jullie mijn post?
Jouw post komt gewoon in jouw eigen brievenbus. Rekeningen, betalingsherinneringen en brieven over je geldzaken stuur je zelf aan ons door. Dat kan gemakkelijk door een foto te maken met je mobiele telefoon.
Krijgt budgetbeheer een pinpas van mijn bankrekening?
Nee, wij krijgen geen pinpas van jouw bankrekening. Om je vaste lasten te betalen hebben we geen pinpas nodig.
Hoe kan ik zien welke rekeningen er zijn betaald?
Je kan inloggen in het online kasboek van Mijn Smart FMS om te zien wat er betaald is. Ook krijg je de bankafschriften van de bankrekening van het budgetbeheer thuisgestuurd.
Hoe werkt het als ik extra geld nodig heb?
Als er budget voor is, zet de budgetbeheerder elke maand wat geld opzij. Je kan hierom vragen wanneer je wat extra geld nodig hebt. Vraag het geld op tijd aan: minimaal 3 werkdagen voor je het nodig hebt. Dan kan je budgetbeheerder bekijken of dit mogelijk is en het geld voor je klaarzetten.
Ik wil graag sparen voor iets.
Wat goed dat je ergens voor wil sparen. Samen met jou maakt de budgetbeheerder een begroting. Dat is een overzicht van inkomsten en uitgaven. Wij betalen jouw vaste lasten en we leggen geld opzij voor jaarlijkse en onverwachte kosten. Als je geen schulden hebt, kan je zelf kiezen wat je met de rest van je inkomen doet. Binnen jouw budget maak je je eigen keuzes. Je kan dus geld opzij zetten voor je eigen spaardoel.
Kan ik op elk moment stoppen met het budgetbeheer?
Budgetbeheer is vrijwillig. Je kan het opzeggen als je ermee wil stoppen. Houd hierbij rekening met 1 maand opzegtermijn.
Jouw budgetbeheerder overlegt met je hoe je weer zelf je geldzaken gaat doen. Het budgetbeheer kan in stapjes worden afgebouwd. Ook kan je hulp krijgen van een budgetcoach om te leren hoe je het zelf weer doet.